امروز کارگران و کارفرمایان و کارآفرینان در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

امروز کارگران و کارفرمایان و کارآفرینان در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

مسئول سازمان بسیج کارگری سپاه عاشورا:

امروز کارگران و کارفرمایان و کارآفرینان در واقع رزمندگان جنگ اقتصادی هستند

مسئول سازمان بسیج کارگری سپاه عاشورا گفت: امروز کارگران و کارفرمایان و کارآفرینان که در واقع رزمندگان این جنگ اقتصادی هستند، به عنوان رزمندگان پیش رو در خط اول این جبهه با تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت با لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری در شکل گیری این مقاومت در اقتصاد نقش ویژه ای را باید داشته باشند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی بسیج کارگری سپاه عاشورا، در آستانه هفته کار و کارگر و روز قشر بسیج کارگری مصاحبه‌ای با سرهنگ پاسدار ناصر علیزاده مسئول سازمان بسیج کارگری سپاه عاشورا انجام شده است. متن گفتگو به شرح ذیل است:

 با عنایت به نامگذاری سال ۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب، نظر جنابعالی در خصوص چگونگی اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی چیست؟

درخصوص اهمیت موضوع مسایل اقتصادی همین بس که چندین سال متمادی است مقام معظم رهبری در شعارهای سال به نوعی به این امر می پردازند. جهت روشن شدن مسئله ابتدا باید قبول کرد که در حال یک نبرد نابرابر و تمام عیار اقتصادی قرار گرفته ایم و بدون قبول این واقعیت نمی شود اذهان و افکار متوجه و معطوف به این امور گردد و طبیعی است که شکل گیری خطوط پدافند اقتصادی به سختی شکل خواهد گرفت. در این میان راهبردی‌ترین استراتژی همان شکل گیری اقتصاد مقاومتی است که چندین سال قبل سیاست های آن توسط مقام معظم رهبری به دولت ابلاغ گردید. ولی متاسفانه بعد از گذشت زمانی طولانی فقط به تئوری پردازی و برگزاری همایش ها و نشستهایی در این خصوص پرداخته شده و از اقدام و عمل جدی خبری نبوده است که حضرت آقا امسال را مشخصا  سال اقتصاد مقاومتی و با اقدام و عمل از سوی همه دست اندرکاران اعم از تمام قوا و مردم هدف گذاری نموده و انتظار خود را  بیان فرمودند. که لازم و ضروری است با مدیریت جهادی در این راه بصورت عملی گام های رو به سویی برداشته شود و در تحقق این استراتژی و شکل گیری مقاومت دراقتصاد یک وحدت کلمه و ادبیات مشترکی در کل کشور بوجود بیاید تا به توان به نتایج مثبت و موثری دست یافت و پیروز این میدان مبارزه سخت اقتصادی شد.

نقش استکبار جهانی در تحمیل جنگ اقتصادی تمام عیار علیه کشور چیست؟ چه راهکارهایی در این رابطه پیشنهاد می کنید؟

در این میان نقش استکبار جهانی در بوجود آوردن این جنگ تمام عیار ،بر کسی پوشیده نیست و نباید از این مسئله غافل شد. با نگاهی به تاریخ اسلام در برهه های مختلف مخصوصا صدر اسلام شاهد شکل گیری این محاصره اقتصادی علیه مسلمانان هستیم. که تنها شکست دشمن از طریق مقاومت و پیشه ساختن صبر و تحمل مسلمانان در برابر این شرایط تحمیلی اقتصادی، موجب شکست این محاصره و برون رفت از این فشارها بوده است. از اول انقلاب اسلامی استکبار جهانی با تحمیل تمام ابعاد مختلف جنگ چه سخت و چه نرم سعی در براندازی این انقلاب اسلامی و مردمی ایران بوده است که در نقشه ها و سیاستهای خود گنجانده شدهاست. در همه این فشارها، مقاومت مردم و تکیه بر قدرت نرم الهی که همانا ایمان و بهره گیری از قدرت کاریزمای رهبری نظام و گوش بفرمان بودن به ولایت فقیه بود، توانسته است مهار کننده این طرح ها و نقشه های دشمن باشد. البته ناگفته نماند پیشرفت در زمینه های علمی و دست یابی جوانان به جنبش نرم افزاری با تاکیدات رهبری نظام در رسیدن به خودکفایی در زمینه های مختلف و استفاده از ظرفیت های موجود در مملکت نیز بی تاثیر نبوده است. با نگاهی به گذشته و سیر تهاجم دشمن از تغییر موضع خود از جنگ سخت به نرم می تواند برای ما استراتژی مورد نظر در بحث پدافند در برابر این تهاجمات را مشخص کند. با بکارگیری تمام قوای دشمن و استکبار جهانی، رزمندگان ما و تمام ملت غیور توانستند از سد این دوره‌ها گذشته و سربلند و پیروز میدان واقع شوند. این پیروزی ها تنها کلید رمزش، داشتن ایمان و اطاعت محض از بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام، شهدا و بهره گیری از فرهنگ ایثار و شهادت بود که امروزه یکی از قدرتهای نرم جمهوری اسلامی ایران در دنیا هست که سر منشا بیداری مسلمانان جهان و کشورهای اسلامی قرارگرفته است. در این زمانها فرصتی نیز بوجود آمد تا به مصداق آیه شریفه و اعدو لهم ما استطعتم من قوه بتوانیم به پیشرفت در تجهیزات و قوی کردن قوای نظامی پرداخته و از هر جهت آمادگی های لازم را در قوای نظامی خود بوجود آوریم و با بهره گیری از فکر دانشمندان و نخبگان موجود به موفقیتهای بسیاری در این زمینه برسیم. اما در جنگ نرم که در اثر تغییر استراتژی دشمن اتفاق افتاد، سیر تهاجمات فرهنگی توسط قدرت برتر رسانه ای دشمن بر کشور ما سایه افکنده و افکار و عقاید جوانان ما را مورد فشار تبلیغاتی و تهاجم خود قرار داد. اگر در این زمینه دقت گردد از هر دری دشمن می‌خواهد نفوذ خود را استحکام ببخشد. استکبار جهانی از راه های زیادی این سیر تهاجم خود را آزمود که شکل گیری مقاومت فرهنگی و حفظ هویت اسلامی و ایرانیاز راه های مقابله بود که در دستور دستگاه های فرهنگی ارزشی و فرهیختگان فرهنگی و علما قرار گرفت و با استفاده از قدرت نرم موجود تاثیراتی نیز در پی داشت و موجب کم اثر شدن این تهاجمات گردید. یکی از مولفه های این جنگ نرم بحث های اقتصادی بود که در سالهای اخیر با شکل دادن تحریم ها بر علیه ایران به بهانه های مختلف از جمله بحثهای هسته ای و دفاع از حقوق بشر توسط استکبار جهانی شکل گرفت که از اول انقلاب قسمتهایی از این تحریمها را در دوره های مختلف تاریخ کشورمان از سوی این استکبار دیده و تجربه کرده ایم که شدت آن در این سالهای اخیر رو به فزونی نهاد و در نتیجه این جنگ اقتصادی را بر علیه نظام و مردم ما شکل داد.

آیا سازش و تسلیم در مقابل این تحریم‌ها می تواند از دسیسه ها و بهانه های استکبار جهانی در مقابل شدت انزجار نقطه برخورد فکر و تمدن با این ظالمان بکاهد یا نه؟ نگاه به تاریخ اسلام به این سوال پاسخ می دهد که به هیج وجه این دو تمدن و این دو جریان فکری نتوانسته است کنار هم باشد. الان همان برخورد دو فکر و تمدن است از یک طرف فکر استعماری و ظالمانه وبه استضعاف کشیدن ملتها و انسانها و از یک طرف فکر مقابله با ظلم و ستم حاکمین زورگو و مستبد، همان برخوردی که حماسه تاریخی عاشورا را در بین حسینیان و یزیدیان بوجود آورد. در سیاست دیپلماسی کشور که با تعیین خطوط قرمز و خطی مشی گذاری که از طرف مقام معظم رهبری در بحث مذاکرات برای تیم مذاکره کننده مسخص شد در برجام قدم ها و گام های خوبی برای از میان برداشتن تحریم‌ها برداشته شد که در این حرکات دیپلماسی و سیاسی حرفی نیست ولی آیا می شود فقط با تکیه بر منابع خارجی و نگاه برون زا در بحثهای اقتصادی بصورت تک بعدی به پیشرفت رسید و آیا می شود همیشه به استکبار جهانی و هم پیمانان آنان اطمینان کرده و وابسته به آنان بود؟ که بدون استثنا همه دلسوزان انقلاب در تمام قوا با اتکا به تجربیات گذشته براین باور بقین دارند که تنها راه پیروزی رسیدن به زیرساختهای کلان اقتصادی و اصلاح سیستم های مربوطه برای رسیدن به استقلال و خودکفایی در اقتصاد و اعتماد نکردن به استکبار جهانی است. همانطور که رهبری نظام نقشه راه را ترسیم نموده اند، برای مهیا نمودن اداوات این جنگ اقتصادی و استراتژی دشمن، جز شکل گیری محور مقاومت در اقتصاد و رسیدن به خودکفایی در عرصه های اقتصادی راهی وجود ندارد. و باید با مصصم شدن در رسیدن به این نقطه مقاومت و با تکیه بر منابع و قدرتهای داخلی در زمینه های اقتصادی و بهره گیری از تفکر و صاحبان فکر و صنایع داخلی و با حمایت های ویژه دولتمردان و مسئولین از این منابع و پتانسیل‌ها بتوان از این جنگ نیز گذشته و پیروز و سربلند شد.

چندین محور در سخنرانی مقام معظم رهبری در تبیین شکل گیری اقتصاد مقاومتی نهفته بود که از جمله حمایت از تولیدات داخلی، خروج از رکود اقتصادی، مهار تورم و گرانی، مبارزه با بیکاری با ایجاد اشتغال اصلی ترین محورهای مورد تاکید مقام معظم رهبری بودند.

چه عواملی در جهت تقویت تولید ملی و کار ایرانی تاثیر گذارند؟

به نظر من توسعه فضای کسب و کار و توسعه بنگاه های اقتصادی کوچک و همچنین خوشه سازی در صنایع کوچک  مخصوصا در شهرک ای صنعتی با ایجاد زیر ساختهای لازم از یک طرف و حمایت و پشتیبانی از این صنایع با ایجاد تسهیلات ویژه از جهات مختلف توسط بخش دولتی و اطمینان دادن به صاحبان این صنایع کوچک در به ثمر رسیدن محصولات این کارگاه ها با اصلاح و وضع قوانینی جدیدی که دولت بتواند در بازاریابی و فروش این محصولات در سازمانها و نهادها و دستگاه های دولتی مورد استفاده قرارگیرد، می‌تواند اطمینان صاحبان این صنایع را در حفظ سرمایه درگردش تامین کرده و بخش خصوصی را در اداره و برپا داشتن خطوط تولید خود جلب کرده و به یک حالت ثبات برساند. از طرفی ایجاد بازار رقابتی در بین تولیدات داخلی و کنترل و نظارت در خصوص بالا بردن کیفیت تولید محصول داخلی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی می تواند مصرف کنندگان را بسوی تولیدات ایرانی و داخلی سوق دهد البته در این میان حمایت و برخورداری از تخفیفات ویژه و ایحاد معافیتهای لازم از طرف دستگاه های تولیدی در تشویق تولید کنندگان داخلی می تواند در رسیدن به یک قیمت مناسب محصولات کمک کند که مورد توجه و ارزیابی مصرف کنندگان در انتخاب کالا را بوجود خواهد آوردکه در واقع می تواند در جهت تقویت تولید ملی و کار ایرانی تاثیرات فوق العاده ایی داشته باشد. استفاده از رسانه های جمعی در ترویج و تبلیغ کالای ایرانی یکی از راه کارهای مفید در تاثیر گذاری درانتخاب مصرف کنندگان و تمایل به خرید و استفاده از تولیدات داخلی را به همراه خواهد داشت. این راه کار یعنی توسعه فضای کسب و کارهای کوچک از راه های ایجاد اشتغال برای جوانان و فارغ التحصیلان رشته های فنی و صنایع را نیز فراهم و در نتیجه مبارزه با بیکاری را نیز بوجود خواهد آورد. قاچاق کالا یکی دیگر از مقوله هایی است که به تولید داخلی صدمه و زیان وارد می کند که مبارزه با قاچاق کالا با تکیه بر وضع قوانینی محکم و نظارت و اجرای قوانین گمرگی گام هایی است در جهت تقویت از حمایت ملی و کار ایرانی.

یکی دیگر از دغدغه های اقتصادی در کشور ما وابسته بودن به نفت است. که به نظر من توجه به فرآورده های نفتی و توسعه صنایع پتروشیمی مخصوصاً در صنایع پایین دستی می تواند از خام فروشی نفت جلوگیری کند که این موارد در قسمتهایی از سیاستهای ابلاغی مقلام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی بصورت مصداقی بیان گردیده است. توجه به صادرات غیر نفتی و حمایت از صادرکنندگان توسط صاحبان صنایع و تولید کنندگان داخلی با تشویق و ترغیب در جهت ورود و رقابت به بازار جهانیبا تعیین چشم انداز و رسیدن به کلاس جهانی در تولیدات می تواند کشور را از وابستگی به در امد نفتی برهاند و نجات بخش گردد.

 بدون شک کارگران در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشته‌اند. در این خصوص اگر صحبتی دارید بفرمایید.

کارگران و کارفرمایان همچنان که در دوره های مختلف از انقلاب نقش بسزایی داشته اند که به عنوان نمونه می‌توان به دوران ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد. این قشر زحمت کش با تقدیم ۱۴ هزار شهید در کشور از کیان این مرزو بوم در دوران دفاع مقدس دفاع کرد. کارگران و کارفرمایان توانستند هم بصورت مستقیم در جنگ تحمیلی شرکت کرده و به عنوان رزمنده سلاح در دست گرفته و به دفاع پرداختند و همچنین در امورات فنی جنگ بصورت مستقیم در یگانهای تخصصی وارد شده و دیگر رزمندگان را در این امور حمایت و پشتیبانی کردند. و از طرفی دیگر صاحبان صنایع در پشت جبهه ها با سرپا نگاه داشتن تولیدات خود در زیر بمباران تونستند مایحتاج عمومی مردم را تامین کرده و هم با تغییر کاربری تولیدات خود در صنایع سنگین و نیمه سنگین در جهت تامین ادوات و جنگ افزار جبهه ها بصورت شبانه روزی به کار پرداختند و با تحمل رنج و زحمات فراوانی در آن دوران نقش خود را ایفا نمودند. که در اینجا با یادی از شهید بزرگوار اوستا برونسی که به عنوان شهید قشر کارگری هم در دوران قبل از انقلاب شکنجه های فراوانی را به عنوان یک بنا و طلبه مبارز تحمل کرد و هم حضور آن بزرگوار در جبهه های حق علیه باطل در مسولیتهای مختلف از جمله فرماندهی تیپ ۱۸ جوادالائمه(ع) در عملیات خیبر  و بدر حماسه های خود را با ثبت خاطرات در مجموعه خاک های نرم کوشک خلق کرد که این شهید والامقام به عنوان یک اسطوره به یاد ماندنی باید الگوی رزمندگان جبهه اقتصادی ما در این دوران قرارگیرد.

به نظر جنابعالی، کارگران و کارآفرینان واحدهای تولیدی و صنعتی در جنگ اقتصادی پیش‌رو و تحقق اقتصاد مقاومتی چه وظایفی برعهده دارند؟ نقش دولت در این خصوص چیست؟

اما امروز کارگران و کارفرمایان و کارآفرینان که در واقع رزمندگان این جنگ اقتصادی هستند به عنوان رزمندگان پیش رو در خط اول این جبهه با تکیه بر فرهنگ ایثار و شهادت با لبیک گفتن به فرمایشات مقام معظم رهبری در شکل گیری این مقاومت در اقتصاد نقش ویژه ای را باید داشته باشند چرا که این چرخه بدست پرتوان کارگران و کارآفرینان باید بچرخد و لحظه ای غفلت باعث رکود و توقف در این چرخه ی اقتصادی خواهد بود. به نظر من در حرکت به سوی اقدام و عمل باید صاحبان صنایع و کارآفرینان به عنوان فرماندهان جنگ اقتصادی در اداره واحدهای تولیدی خود با تعیین چشم انداز و رسالت خود با مدیریت جهادی بسوی تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی  ویژه ای بصورت برنامه های استراتژی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین کرده و در عملیاتی کردن آنها با همت ویژه از هیچگونه تلاش و وقفه ای دست برندارند و کارگران و مهندسین اجرایی واحدهای تولیدی به عنوان لشکر پیاده نظام این جنگ اقتصادی در رده های صفی با مدیریت و هدایت درجهت انجام وظایف تعریف شده مثل بسیجیان زمان جنگ، بسیجی وار در یدان نبرد به تلاش خود در رسیدن به خودکفایی ثابت قدم باشند و زمانی که پیامبر اسلام (ص) بر این بازوان پرتلاش بوسه می زند گواه جایگاه ویژه کار و کارگر است که دولتمردان نیز با تاسی از حضرت رسول اکرم (ص) باید بر این جایگاه واقف بوده و به هیچ قیمتی از حمایت و پشتیبانی از این قشر زحمت کش و پرتلاش دست برنداشته و همواره در مرحله اقدام و عمل حامی این قشر چه کارگران و چه کارآفرینان باشند. ناگفته نماند حمایت از جایگاه و ارزش والای فرهنگ کار و کارگر مختص دولت نبوده و تمام قوا و دستگاه ها و سازمانها باید به این امر مهم توجه جدی داشته و به هیچ عنوان از این قشر غافل نشوند.

 بسیج کارگری در خصوص تحقق شعار سال بویژه در شرایط فعلی در جهت ارتقای بهره وری و تولید ملی چه نقشی می تواند ایفا نماید؟

بسیج کارگری نیز با توجه به وظیفه ذاتی خود در بسیج نمودن این قشر نقش ویژه ای در کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در کارخانجات و واحدهای تولیدی برعهده دارد. که بر اساس برنامه ها و ماموریتهای ابلاغی سازمان بسیج مستضعفین با بهره گیری از بسیجیان این قشر مصمم است تا برای ارتقای معنوی نیروی انسانی در بحث کار به عنوان لشکر پیاده نظام در کنار فرماندهان اقتصادی که صاحبان صنایع و مدیران کارخانجات و واحدهای تولیدی را شامل می‌شود، یاور و کمک باشد. برنامه های مختلفی بصورت تخصصی و کارآمد در دستور کار این سازمان قرار گرفته است که با همراهی مدیران و صاحبان محترم صنایع و همچنین جدیت مدیران مرتبط دستگاه های دولتی می توان در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش تولید و صنعت عملی نمود. ایجاد هم افزایی در بین تشکلات کارگری، کارگران و کارآفرینان از یک طرفبه عنوان یکی از اضلاع این مثلث کار و صاحبان صنایع و مدیران کارخانجات و واحدهای تولیدی در بخشهای خصوصی به عنوان یکی دیگر از این اضلاع و از طرفی مدیران و متولیان دستگاه های دولتی و نمایندگان محترم مجلس به عنوان قوه مقننه و قوه قضاییه یکی از وظایف مهم سازمان بسیج کارگری در این امر مهم می تواند باشد که امیدواریم با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین این قشر و اطاعت از فرامین و منویات مقام معظم رهبری و نهادینه کردن فرهنگ و جریان ارزشی بسیج در بین تمام فعالین این عرصه در انجام وظایف و تعهدات خوددر تحقق عملی اقتصاد مقاومتی موفق و موید باشیم. انشالله

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.