گزارش «ریدرز دایجست» از رفتار شهروندان ۳۵ شهر بزرگ جهان/ مودب ترین شهرهای جهان

گزارش «ریدرز دایجست» از رفتار شهروندان ۳۵ شهر بزرگ جهان/ مودب ترین شهرهای جهان

گزارش «ریدرز دایجست» از رفتار شهروندان ۳۵ شهر بزرگ جهان

آنچه می‌خوانید ترجمه و خلاصه شده گزارشی است که در آن، هفته نامه «ریدرز دایجست» به بررسی ۳۵ شهر مهم جهان از نظر شاخص‌های رفتاری شهروندان آنها پرداخته است.

ریدرز دایجست، با سابقه‌ای ۸۰ ساله و تیراژی ۱۰۰ میلیونی، در ۴۸ کشور جهان به ۱۹ زبان مختلف منتشر می شود.

در یک صبح سرد زمستانی، زنی وارد یکی از رستوران‌های معروف شهر نیویورک می‌شود. دقیقا جلوی او، پوشه پر از مدارک مردی از دستش می‌افتد. زن مکث می‌کند، خم می‌شود و در جمع کردن کاغذها از روی زمین به او کمک می‌کند.

شش ساختمان آن‌طرف‌تر، مردی وارد فروشگاهی می‌شود، اما قبل از ورودش، خیلی مودبانه در فروشگاه را برای شخص پشت سرش باز نگه می‌دارد.

فروشنده یک مغازه شلوغ، از خانمی به خاطر خریدش تشکر می‌کند و به او می‌گوید: «خوش باشید!» خانم خریدار هم لبخند پهنی به او می‌زند و طوری «روز خوبی داشته باشید» می‌گوید که انگار با تمام وجود همین آرزو را دارد.

«لین تراس» در پرفروش‌ترین کتاب بین‌المللی‌اش با عنوان «به سخن دیگر» در زمینه مرگ اخلاقیات ادعا کرده که امروزه، تعارفات رایجی مانند گفتن «معذرت می‌خواهم» عملا از بین رفته است. حتما خیلی‌ها با این حرف موافقند. همچنین با توجه به یکی از آخرین تحقیقات در این زمینه، ۷۰ درصد از بزرگسالان ایالت متحده می‌گویند در حال حاضر مردم گستاخ‌تر از ۲۰ سال پیش شده‌اند.

آیا این ادعا صحت دارد؟ «ریدرز دایجست» تصمیم گرفته این حقیقت را کشف کند که آیا ادب و نزاکت کاملا از بین رفته است یا نه.  این مجله، خبرنگاران خود را به ۳۵ کشور جهان- که این مجله را منتشر می‌کنند- فرستاده است؛ از اوکلند پایتخت نیوزیلند تا زاگرب پایتخت کرواسی. در ایالات متحده، نیویورک به عنوان شاخص در نظر گرفته شد.

روال کار در نیویورک هم مانند شهرهای دیگر بود: دو خبرنگار- یک خانم و یک آقا- سطح شهر را پوشش دادند و در خیابان‌های شلوغی که فروشگاه‌های خرده‌فروشی‌شان هم پر‌رونق بود، ساکن شدند. آن‌ها سه آزمایش انجام دادند: «آزمون در» (آیا کسی پیدا می‌شود که در را برای آن‌ها باز کند؟)، «آزمون ریختن پوشه مدارک» (آیا کسی به آن‌ها کمک می‌کند کاغذهایی که به طور اتفاقی بر زمین ریخته، جمع کنند؟) و «آزمون فروشنده‌ها» (فروشنده مغازه از خرید آن‌ها تشکر می‌کند؟). برای محکم‌کاری نیز، آزمایش‌های نیویورک که در رستوران «استارباکس» برقرار بود و در حال‌حاضر شهرت فراوانی کسب کرده، هر ۶۰ آزمایش (۲۰ مورد از هر نوع) انجام گرفت.

{mosimage}

 

برای این کار، خبرنگاران با تمام این موارد برخورد داشتند: مردان و زنان از نژادها، سنین، حرفه‌ها و سطوح درآمدی مختلف. آن‌ها یکی از زنان هنرپیشه، یک دانش‌آموز دبیرستانی، یک تحلیل‌گر اقتصادی و دو نفر از ماموران پلیس نیویورک را ملاقات کردند.

در آخر نیز، چهار نفر از هر پنج نفری که این خبرنگاران با آن‌ها مواجه شدند، در آزمون ادب و نزاکت مجله ریدرزدایجست شرکت کردند و نیویورک را به مودب‌ترین شهر در جهان تبدیل کردند.

تلاش مشتاقانه
با این‌که ۹۰ درصد نیویورکی‌ها از «آزمون در» سربلند بیرون آمدند، فقط ۵۵ درصدشان «آزمون ریختن پوشه مدارک» را گذراندند. آیا مردم وقتی برای کمک به دیگران به زحمت می‌افتند یا نیاز به تلاش بیشتری دارند، مشتاق کمک کردن به یکدیگر نیستند؟ خبرنگاران متوجه شدند که همیشه هم این‌طور نیست. مثلا زنان باردار معمولا برای جمع کردن کاغذهای دیگران از روی زمین خم نمی‌شوند. اما خانمی به نام لیز که به سختی دو فنجان قهوه را در دست دارد، دسته کلید و کیف پولش نیز در سینی قهوه‌هاست، با این حال خم می‌شود و سعی می‌کند کاغذهایی را که روی سنگفرش خیابان ریخته، جمع کند. وقتی از او دلیل کمک کردنش را می‌پرسند، او حقیقت امر را می‌گوید: «خب، من آنجا حضور داشتم!»

بخشی از کار
۱۹ نفر از ۲۰ فروشنده‌ای که در معرض «آزمون فروشنده‌ها» قرار گرفتند، موفق عمل کردند. راجر بنجامین، مدیر رستوران استارباکس منهتن، تصدیق کرده است که این شعبه، چگونگی رعایت ادب و نزاکت را به کارمندان خود آموزش می‌دهد. یکی از خدمه این رستوران نیز می‌گوید: «باید به مردم احترام گذاشت و راهی را برای رفتار با آن‌ها در پیش گرفت که آن‌ها برای مراجعه‌های بعدی به فروشگاه ما راغب باشند.»

کارمند یکی دیگر از رستوران‌ها علاوه بر این‌که معتقد است رعایت ادب و نزاکت جزئی از کار اوست، می‌گوید: باید احترام بگذاری تا احترام ببینی.

دور و بر چه خبر است …
کریستین روسی، که در یک صبح زود برای جمع کردن مدارک از روی زمین، حاضر به کمک شده، معتقد است یکی دیگر از دلایلی که مردم مشتاقند مودب باشند، این است که: «آدم‌ها دوست دارند کاری را انجام دهند که در شرایطی مشابه، خودشان از مردم توقع دارند.»

دنیش کلینمن، پزشک و نویسنده ۵۷ ساله، تمام انگیزه‌اش برای کمک کردن را در یک کلمه خلاصه می‌کند: «همدلی». او در توضیح احساسش می‌گوید: «همین اتفاق برای من هم افتاده، و من از کسی که ۱۰ تا ۱۵ ثانیه از وقت ارزشمندش را برای کمک به من صرف کرد، قدردانی کردم.»

دنیای ادب و نزاکت: رتبه‌بندی۳۵ شهر
از بین ۳۵ شهر بزرگ جهان، مودب‌ترین و بی‌ادب‌ترین شهرهای دنیا که در «آزمون ادب» ریدرزدایجست شرکت کردند، درج شده است. اعداد و رقم‌های زیر، میزان افرادی را که از آزمون‌ها  سربلند بیرون آمده‌اند، نشان می‌دهد. در مواردی که چند شهر امتیاز یکسانی کسب کرده‌اند، اسامی آن‌ها به ترتیب حروف الفبا نوشته شده است.

شهر کشور امتیاز
نیویورک ایالات متحده ۸۰
زوریخ سوئیس ۷۷
تورنتو کانادا ۷۰
برلین آلمان ۶۸
زاگرب کرواسی ۶۸
سائوپائولو برزیل ۶۸
اوکلند نیوزیلند ۶۷
مکزیکوسیتی مکزیکو ۶۷
ورشو لهستان ۶۷
استکهلم سوئد ۶۳
بوداپست هونگاری ۶۰
پراگو جمهوری چک ۶۰
مادرید اسپانیا ۶۰
وین اتریش ۶۰
بوئنوس‌آیرس آرژانتین ۵۷
پاریس فرانسه ۵۷
ژوهانس‌بورگ آفریقای‌جنوبی ۵۷
لندن انگلستان ۵۷
لیسبون پرتغال ۵۷
آمستردام هلند ۵۲
هلسینکی فنلاند ۴۸
مانیلا فیلیپین ۴۸
میلان ایتالیا ۴۷
سیدنی استرالیا ۴۷
بانگکوک تایلند ۴۵
لیوبلیانا اسلونی ۴۵
هنگ‌کنگ چین ۴۵
تایپه تایوان ۴۳
جاکارتا اندونزی ۴۳
موسکو روسیه ۴۲
سنگاپور سنگاپور ۴۲
سئول کره‌جنوبی ۴۰
کوالالامپور مالزی ۳۷
بخارست رومانی ۳۵
بمبئی هند ۳۲

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.