مراسم سوگواره شمیم یاس

مراسم سوگواره شمیم یاس

هرسال درسالروز شهادت بی بی دو عالم حضرت صدیقه کبری(س) مراسم سوگواره شمیم یاس از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار می گردد. امسال نیز براساس آین آیین ماندگار شاهد برگزاری دوازدهمین سوگواره بودم. روز شنبه از طرف مدیر عامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز به این برنامه دعوت شدم. امسال این برنامه متفاوت از سالهای قبل برگزار شد. به جهت همزمانی برنامه با سالگرد شهدای عملیاتهای بدر و خیبر و قافله سالار شهدای عاشورای لشکر همیشه پیروز ۳۱ عاشورا مهندس آقا مهدی باکری با یادو نام این شهید بزرگوار در برنامه نمایشی گروه کتل برنامه ای را گنجانده بودند همچنین امسال شاهد زیاد شدن شهدای مدافع حرم بودیم که هرجند وقت رنگ و بوی حرم حضرت زینب را به خانه ها و شهرمان می بخشند که یاد این شهدا نیز با دعوت و حضور خانواده های این شهدا در این سوگواره بر معنویت برنامه امسال رونق بخشید. با شوق و علاقه فراوان با شناختی که از این سوگواره داشتم مشتاقانه در این برنامه حضور پیدا کردم. ایتدا برنامه از مطالب حجت الااسلام حاج اقا هاشمی فیض برده و در ادامه مداحی مداح اهل بیت عصمت و طهارت افتخار آذربایجان حاج مهدی خادم آذریان بر غنای معنوی مجلس افزود و جمع حاضر را آماده استقبال از هنرنمایی گروه هنری کتل نمود. قبل از شروع برنامه ای ویژه در گرامیداشت شهدای مدافع حرف پرده برداری از جلد اول کتاب “کبوتران حرم” یادنامه شهدای مدافع حرم که با حضور اعضای شورای شهر تبریز وجمعی از فرماندهان ارتش و سپاه و همچنین خانواده معظم عده ای از شهدای مدافع حرم اجرا شد که این افتخار به بنده نیز شامل شد تا در کنار این خانواده های معزز دست خطی را بر روی جلد کتاب مذکور به یادگار بسپارم.

مراسم سوگواره شمیم یاس

اجرای برنامه گروه نمایشی کتل برنامه بعدی سوگواره طبق سالهای قبلی بود که معنویت خاصی را در سوگواره جلوه داد. و ازماجرای «سقیفه بنی ساعده» شروع و به نحوه شهادت و دفن حضرت فاطمه زهرا توسط حضرت علی ختم می شد و با عطف به شهادت مظلومانه حضرت امام حسین (ع) که همان فرهنگ سرخ شهادت بود زده و بیانگر رسالت عظیم شهدای انقلاب و دوران حماسه دفاع مقدس از نوع فرهنگ سرخ شهادت بود که به تبعیت آموزگار والامرتبه این مکتب عشق در این راه قدم گذاشته و به سوی معبودشان شتافتند که توسط حرکات حماسی در این نمایش به اجرا گذاشته شد و قافله سالار شهدای عاشورایی شهید آقا مهدی باکری به جمع حاضر معرفی شد. فرهنگ ترویج پیام شهدا درواقع همان رسالت حضرت زینب (س) بود که هم اکنون توسط داعشیان کافر مورد هجمه قرار گرفته بخاطر ترس و واهمه ای که وهابیت ملعون از این فرهنگ سرخ شهادت داردوحرم آن حضرت را و سایر ائمه معصومین را به عنوان قدرت نرم شیعیان و مسلمانان جهان متصور هستند که لحظه ای از طراحی بر علیه این قدرت نرم فروکش نمی کنند. تعدی به حرم آن حضرت در سوریه که در واقع تعدی و حمله به فرهنگ و فکر عاشورایی و تهاجم به شیعیان جهان بود جوانان شیعی را در جواب دادن بی پاسخ و آرام نگذاشت و سیل عظیمی در جهت دفاع از این آرمانهای مقدس و والا که در واقع فرهنگی است بلند مرتبه،به راه انداخت و ازاقصی نقاط جهان به آن سرزمین جهت دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت رهسپار گردید که در این میان جوانان با شرف و غیور میهن ما نیز خود را به آن جمع ملحق نمودند که هر چند وقت با شهادت خود و اهداء خون خود به اهل بیت سرور و سالار شهیدان، خودشان را به قافله شهدا می رسانند. آری گروه کتل توانست با هنرنمایی بسیار معنوی در این روز غم ودر فراق مادرشان حضرت فاطمه زهرا (س) این شهدا را با وسیله هنر معرفی نماید.

مراسم سوگواره شمیم یاس

به نظر من یکی از وظایف شهرداری ترویج فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی است. حفظ فرهنگ اصیل هر کشور و شهری در گرو حفاظت از میراث فرهنگی آن مردم و مملکت می باشد. نقش شهرداری ها به عنوان خادمین شهر و شهروند در ایجاد فضایی با امنیت توام با فرهنگی که رستگاری را برای انسانها به ارمغان می آورد خیلی امری مهم می باشد. توجه به امرظاهری و مبلمان شهری در بحث فیزیکی نباید باعث دور شدن از فضای اخلاقی سالم و در شان مسلمانی باشد. وضعیت فیزیکی و ظاهری زمانی محقق تامین آرامش برای حیات زنده آن می باشد که دارای روح باشد. وقتی از روح و حیات صحبت می شود آداب و فرهنگ فردی و اجتماعی  به میان می آید. که ایجاد این فضا و آموزش روحیات عوامل زنده این اجتماع که انسانها و مردم از عناصر اصلی آن به شمار می آید، خیلی مهم و تاثیر گذار است. که باید در دستور کار جدی متولیان شهری قرار گیرد که حتی در حال حاضر در معماری مورد توجه شهرسازان و متولیان توسعه شهری قرار می گیرد و درنظام معماری مورد توجه مهندسان می باشد.

بحثی که شروع کردم دامنه بسیار وسیعی دارد که در این مجال نمی توان به آن پرداخت . در نظر دارم در این خصوص ایده ها و افکار خودم را به مرور در یادداشتهای مختلفی به بهانه مناسبتهای مختلف به همشهریان عزیزم بازگو کنم. لذا این فرصت معنوی بوجود آمده توسط خادمین فرهنگی شهر در سازمان فرهنگی هنری شهرداری را غنیمت شمردم تا به ارزش کارهای انجام گرفته که توسط این عزیزان در شهرداری انجام می گیرد اشاره ای کرده باشم و پشتیبانی مستمر و حمایتهای بی دریغ سیاست گزاران مدیریت شهری را دراتاق فکر شهر که توسط نمایندگان مردم به نام شورای شهر تشکیل می گردد ، مطالبه کرده باشم. این امر مهم باید مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی و امور اجتماعی شهرمان د قرار گرفته و برنامه های ویژه در جهت توسعه فرهنگ شهر و شهرنشینی در کنار توسعه میلمان شهری و شهرنشینی مدرن را برای تاثیر گذاری در اخلاق و رفتار مردم و ایجاد فضای مناسب برای زندگی آرام و دور از تنش را برای شهرمان در دستور کارخود همیشه و بطور مستمر داشته باشند و الا ……..

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.