کدام شبکه اجتماعی برای حضورکسب‌وکارتان مناسب است؟

کدام شبکه اجتماعی برای حضورکسب‌وکارتان مناسب است؟

John Rampton

مترجم: مریم رضایی 

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، حتما باید در رسانه‌های اجتماعی فعال باشید. فعالیت در رسانه‌های اجتماعی نه تنها روشی ارزان برای ساخت برند شرکت‌تان است، بلکه به شما امکان می‌دهد کاربرانی از هر نسل را هدف قرار دهید و آنها را درگیر کنید و در عین حال بازخوردی فوری از محصول یا خدمات خود به دست آورید.  در حالی که به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد رسانه‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها ضروری هستند، چالش‌برانگیزترین بخش کار شروع کار با این رسانه‌ها است. به‌طور کلی، شبکه‌های اجتماعی زیادی وجود دارند که کارهای مختلفی انجام می‌دهند؛ از به اشتراک‌گذاری عکس گرفته تا پاسخ دادن به سوالات متداول. اما درست کار کردن با آنها مهم است و اطلاع نداشتن از این موضوع موجب سردرگمی ما می‌شود.  وقتی کار با چند رسانه اجتماعی را برای کسب‌وکار همزمان شروع کردم، بعد از ۳ ماه بدون هیچ بازدهی خاصی، آنها را کنار گذاشتم. چند ماه بعد خیلی اتفاقی با یک شبکه اجتماعی دیگر آشنا شدم که متوجه شدم باعث جذب مشتری در سایتم می‌شود. پس این نقص شرکت من نبود، بلکه شبکه‌های اجتماعی قبلی کاربردی برای شرکتم نداشتند. در واقع، مشتریان من آنجا نبودند. اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و تازه با رسانه‌های اجتماعی آشنا شده‌اید، در اینجا بهترین روش‌هایی را که مشخص می‌کنند به کدام شبکه‌ها بپیوندید، مطرح می‌کنم.

اهداف شما کدام است؟

وقتی مردم برند شما را جست‌وجو می‌کنند، دوست دارید چه چیزی ببینند؟ دوست دارید رسانه‌های اجتماعی چه اهدافی را برای کسب‌وکارتان محقق کنند؟ پاسخ دادن به این سوالات، کمک می‌کند لیستی را که از شبکه‌های اجتماعی مورد نظرتان دارید محدود کنید، چون تنها بر شبکه‌هایی متمرکز می‌شوید که به تحقق اهدافتان کمک کنند. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان و محتوای آن را به مخاطب گسترده‌تری معرفی کنید و کاری کنید همه در مورد آن صحبت کنند، توییتر و تلگرام پلت‌فرم‌هایی عالی در این زمینه هستند. اگر می‌خواهید با افراد حرفه‌ای ارتباط برقرار کنید، بر پروفایل لینکداین متمرکز شوید. اگر محصولی فیزیکی مثل کارهای هنری یا مواد غذایی می‌فروشید، پلت‌فرم‌های تصویری مثل اینستاگرام و پینترست مناسب کارتان هستند. اگر گیج شده‌اید و نمی‌دانید کدام پلت‌فرم پاسخ‌ سوال‌های بالا را می‌دهد، لیستی از شرکت‌های بزرگ و تاثیرگذار در صنایع مختلف تهیه کنید و ببینید این شرکت‌ها در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی فعالند.

مخاطب‌تان کجاست؟

بعد از تعریف اهدافتان، می‌خواهید بدانید مخاطب شما از کدام شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را می‌کند. با توجه به مخاطب هدفتان به‌طور کلی، باید آمار جمعیتی و روانشناسی که مخاطب خاص شما را تشکیل می‌دهند، بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید وقتی آنلاین هستند وقت خود را در کدام شبکه بیشتر صرف می‌کنند. نتایجی که من با جمع‌آوری داده به دست آوردم عبارتند از:

  • کالاها و خدمات مصرفی در فیس‌بوک جایگاه خوبی دارند.
  • توییتر بیشتر به درد اخبار می‌خورد و برای به اشتراک‌گذاری اخبار شرکت مناسب است.
  • لینکداین برای تعامل فردی با افراد حرفه‌ای مناسب است و از آن برای استخدام نیرو و ارتباط با کارشناسان و مشاوران شرکت استفاده می‌کنم.
  • پینترست برای کالاهای خلاقانه، غذا و وسایل خانه کاربرد خوبی دارد و اغلب مخاطبین آن زنان هستند.
  • ۹۰ درصد کاربران اینستاگرام را افراد زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهند.
  • Tumblr شبکه‌ای محبوب در میان نوجوانان است.
  • تلگرام برای پخش کردن محتوا جذاب است.
  • از اسنپ‌چت نتوانستم پول زیادی به دست آورم.

به‌طور کلی، محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی بر اساس تعداد کاربران عبارتند از: فیس‌بوک، تلگرام، یوتیوب، توییتر، لینکداین، پینترست، اینستاگرام، Tumblr و گوگل پلاس که البته میزان محبوبیت این شبکه‌ها در مناطق و کشورهای مختلف متفاوت است.

منابع خود را در نظر بگیرید

افزایش حضور شما در شبکه‌های اجتماعی به زمان و هزینه نیاز دارد. اما کانال‌های مختلف می‌توانند هزینه‌های متفاوتی برای شما داشته باشند. به‌عنوان مثال، ایجاد فیلم و به اشتراک‌گذاری آن در پلت‌فرم‌هایی مثل یوتیوب یا واین (Vine) بیشتر از ارسال یک توییت به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. اگر می‌خواهید در توییتر فعال باشید، باید در طول روز چند بار برای توییت کردن وقت بگذارید.  به محض اینکه برندتان را در یکی از شبکه‌های اجتماعی ثبت کرده و حساب کاربری ساختید، وقت آن رسیده این حضور را به شکل‌های زیر اطلاع‌رسانی کنید:

  • پروفایل‌های خود را با در نظر گرفتن لوگو یا عکس‌هایی حرفه‌ای در قسمت عکس بهینه‌سازی کنید، قسمت توضیحات را کاملا پر کنید و لینکی به وبلاگ یا وب‌سایت‌تان اختصاص دهید.
  • در وب‌سایت خود دکمه اتصال به شبکه‌های اجتماعی را اضافه کنید.
  • افراد و شرکت‌های تاثیرگذار در صنعت‌تان را دنبال کرده و با آنها تعامل داشته باشید.
  • محتوای باکیفیت را که اشتراک‌گذاری آن برای مردم جالب است، ایجاد کنید. از قانون ۲۰/ ۸۰ پیروی کنید که یعنی ۸۰ درصد محتوای اجتماعی شما، اشتراک‌گذاری محتوای دیگران است.
  • فعالیت روزانه پرکاری داشته باشید و اگر در چند شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنید، حضورتان همسان باشد. یعنی رنگ، لوگو و لحن مطالبتان یکی باشد.
  • به حرفی که زده‌اید و به طرح کسب‌وکارتان پایبند باشید و کیفیت خدمات خود را قربانی نکنید.

در نهایت، باید نحوه پیشرفت حضورتان در رسانه‌های اجتماعی را تست و ارزیابی کنید. ابزارهایی مثل Hootsuite گزارش‌هایی در این زمینه ارائه می‌کنند و نیز کمک می‌کنند بفهمید مخاطب‌تان کجا قرار گرفته و چقدر درگیر فعالیت‌های شما در این پلت‌فرم‌ها است. همچنین به یاد داشته باشید که در مسیر تعامل با مخاطب و نوع محتوایی که ارائه می‌کنید، باید همواره تغییر ایجاد کنید. رسانه‌های اجتماعی را فرآیندی جاری در نظر بگیرید که در طول زمان تکامل می‌یابد. در این جریان قرار بگیرید و صبور باشید. در زمانی که برای توسعه حضورتان و جذب طرفدار طول می‌کشد، می‌توانید به تاثیرگذاری خود پی ببرید.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد – شماره ۳۸۶۹ ۱۳۹۵/۰۷/۰۱

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.