نکاتی درباره کوچینگ شغلی

نکاتی درباره کوچینگ شغلی

خراب بودن بازار کار بر هیچ کس پوشیده نیست، هم برای افرادی که جویای کار هستند و هم افرادی که شغل دارند اما هنوز با شغل ایده‌آلشان فاصله زیادی دارند. خوشبختانه در این اوضاع خراب افرادی هم هستند که می‌توانند مسیر را برای افرادی که به دنبال شغل هستند، هموار کنند. این افراد کسانی هستند که در زمینه کوچینگ شغلی فعالیت دارند.

مطابق آخرین آمارها، آمریکا چیزی حدود ۱۱.۸ میلیون نفر بیکار دارد آن هم مطابق آمارهایی که دقیق نیستند و فاقد افرادی هستند که به کارهای احمقانه‌ای مشغولند که هر آن به دنبال ترک آن هستند.

ما در اینجا با دونا سویدان، یک کوچ حرفه‌ای با بیش از ۱۵ سال سابقه کار در این زمینه به گفتگو نشسته‌ایم تا هنر و علم نهفته در حرفه کوچینگ شغلی را بهتر بشناسیم و درک کنیم که چگونه یک کوچ شغلی می‌تواند شما را برای چنین بازار آشفته و میلیون‌ها رقیب در این زمینه آماده کند.

کوچینگ شغلی واقعاً چیست؟

رویکرد ما در این کار از دو حوزه مستقل اما مشابه تشکیل شده است که یکی از آن‌ها کوچینگ و دیگری مشاوره است. هدف این کار حمایت از افراد در گرفتن تصمیمات آگاهانه درباره توسعه حرفه‌ای آن‌ها در کنار ابزارهای دیگری همچون نوشتن سوابق کاری، نامه‌های اداری و ایجاد پروفایل در لینکداین برای رسیدن به اهداف مورد نظر است.

اگرچه همه کوچ‌های شغلی آموزش‌های کلینیکی ندیده‌اند ممکن است که تعاریف آن‌ها در این زمینه با کوچ‌های آموزش دیده متفاوت باشد. در حالت کلی کوچینگ رویکردی راه‌حل محور است که شامل کار کردن با مراجع برای رسیدن به گام‌های قطعی برای رسیدن به اهداف شغلی است و مشاوره یک رویکرد فرآیندمحور است که در آن شما مسائل رفتاری، احساسی یا روانشناسی را که می‌تواند آرزوهای شغلی یک نفر را تحت الشعاع قرار دهد بررسی می‌کنید.

بااین‌حال فضیلت اصلی کوچینگ شغلی این است که به افراد کمک می‌کند تا موقعیت‌های حرفه‌ایشان را با درجه بالاتری از صداقت، کنجکاوی، همدلی و شفقت ارزیابی کنند.

رایج‌ترین سوبرداشت درباره کوچینگ شغلی چیست؟

یکی از رایج‌ترین سوبرداشت‌هایی که من با آن برخورد داشته‌ام این است که داشتن یک رزومه خوب همه آن‌چیزی است که افراد به آن نیاز دارند و اینکه کوچ شغلی می‌تواند شغل مطلوب را برای شما پیدا کند. همچنین تصور رایج دیگری هم وجود دارد که می‌گوید کافی است در یک جلسه کوچینگ شغلی شرکت کنید تا چالش‌های شغلی شما مرتفع شود. در صورتی که فرد به به ۸ تا ۱۰ ساعت مشاوره نیاز دارد تا بتواند مزیت‌های واقعی کوچینگ را درونی کند.

یک فرد معمولی از کار کردن با یک کوچ شغلی چه چیزهایی می‌تواند به دست بیاورد؟

مراجعه کنندگان به‌طور معمول می‌توانند انتظار داشته باشند که اعتمادبه‌نفس، چشم‌انداز، حمایت و الهاماتی را طی جلسات به دست آورند. آن‌ها همچنین این احساس را دارند که رابطه کوچینگ به آن‌ها احساس آسودگی می‌دهد. می‌دانیم که جستجو برای کار می‌تواند مقدار مشخصی از اضطراب، ترس و احساس ناتوانی در افراد به وجود بیاورد و بنابراین من اغلب با مراجعان برای رها شدن از این احساسات کار می‌کنم تا آن‌ها بتوانند درک کنند که چگونه این عوامل می‌توانند به عنوان مانعی در حرفه آن‌ها خود را نشان دهد.

اخیراً یکی از مراجعه‌کنندگان من نمی‌توانست الگوی ذهنی خود را برای دادن رزومه کاری به درگاه‌های یافتن آنلاین شغل درهم بشکند هرچند که امکان گرفتن نتیجه از آن هم زیاد نبود. بعد از کمی بررسی او آشکار کرد که پدر و مادرش هر دو شخصیت‌های سخت و بدون انعطافی داشتند که همیشه مانع او از بیان خویشتن بود و او را وادار می‌کرد تا برای کمک درخواستی نداشته نباشد از ترس آنکه مبادا با رد خواسته خود همراه شود. من مجبور شدم او را تشویق کنم تا اعتمادبه‌نفس خود را برای حضور داشتن در شبکه‌ها افزایش دهد.

علاوه بر آن ارزیابی‌های متعددی هم وجود دارد که کوچ‌های شغلی می‌توانند از آن برای کمک به مراجعانشان بهره بگیرند، ارزیابی‌های شخصیتی، راه‌های پیدا کردن گرایش‌ها و تشخیص اینکه افراد به چیزهایی افتخار می‌کنند و اینکه چه کارها و مکان‌هایی می‌تواند بهترین مکان برای یک فرد باشد.

من از یک روش دیگر هم استفاده می‌کنم که آن را روش «۳۶۰» درجه می‌خوانم در این روش من از همه دوستان و خانواده بازخوردهای سازنده می‌گیرم و از مراجع می‌خواهم که فهرستی از سؤالات را برای همکاران و افراد محبوب خود ارسال کند و آن‌ها پاسخ‌ها را مستقیماً برای من بفرستند و به این طریق من می‌توانم گزارشی برای مراجعه‌کننده خود تهیه کنم.

در چه زمان‌هایی استفاده از یک کوچ شغلی می‌تواند بیشترین بهره را برای افراد به ارمغان بیاورد؟

درحالی که اعتقاد شخصی من این است که کوچینگ شغلی در هر نقطه‌ای از مسیر حرفه‌ای می‌تواند مفید باشد اما می‌توانم بگویم که بهترین نقطه آن در ابتدای مسیر حرفه‌ای و پس از به پایان رساندن دانشگاه است زیرا از این طریق افراد می‌توانند قدم‌های بعدی خود را بسیار استوار بردارند با داشتن ذهنیتی که به آن‌ها کمک می‌کند تا مسیر حرفه‌ای خود را درک کنند و آن را برای خود هموارتر سازند.

آیا ناراحتی‌های مشخصی در مسیر شغلی وجود دارد چیزی که از بیشتر مراجعان خود بشنوید؟

من این جملات را زیاد می‌شنوم که از شغلم متفرم اما نمی‌دانم چه کار دیگری می‌توانم انجام دهم اما چیزی که بسیار مرا شگفت زده می‌کند این سؤال است که نمی‌دانم با این مهارت‌هایی که دارم چکار باید بکنم و اینکه نیاز دارم بدانم دقیقاً می‌خواهم چه کاری را انجام دهم و اینکه چگونه باید به آنجا برسم.

اضطراب شغلی نیز چیزی است که دائماً من با آن مواجه می‌شوم. این اواخر مراجعان من ناراحتی خود را برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین ابراز می‌کنند.

چه چیزی بیشترین رضایت به عنوان یک کوچ را برای شما به همراه می‌آورد؟

هیچ احساسی با این مساله قابل مقایسه نیست که مراجع شما به تدریج نسبت که موقعیتی که در آن قرار گرفته امید خود را بیاید آن هم بعد از زمانی که دچار احساس ناامیدی و گمگشتی شده بود. من مراجعانی داشته‌ام که از احساس بی‌علاقگی مطلق به کار خود به افرادی با نگرش‌های تازه و باانگیزه در کار خود تبدیل شده‌اند.

اگر می‌توانستید یک قانون طلایی را درباره رضایت شغلی بگویید، آن چه چیزی می‌توانست باشد؟

اگر شما کاری را انجام می‌دهید که واقعاً از انجام آن لذت می‌برید، اصلاً به مساله رضایت شغلی فکر نمی‌کنید. بهترین حالت آن این است که یک همسویی میان کار شما و ارزش‌های شما وجود داشته باشد. فقط در این حالت است که احساس رضایت شغلی برای شما ممکن می‌شود. اگر شما به دنبال این مساله هستید که از شغل خود احساس رضایت داشته باشید پس باید کاری مطابق با ارزش‌های خود را انتخاب کنید. اگر در حال حاضر از شغل خود احساس رضایت می‌کنید مطمئن باشید که شغل شما در راستای ارزش‌های شما قرار دارد.

اگه دوست داری با ما مشاوره ای در کوچینگ شغلی داشته باشی با یک تماس یا پیام در خدمت هستیم .

تلفنگرام : ۰۹۱۴۳۱۱۱۱۸۴

دکتر ناصر علیزائه

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.