اهمیت درآمدهای غیرفعال در موفقیت مالی

اهمیت درآمدهای غیرفعال در موفقیت مالی

آیا در اطرافیان خود کسی را می‌شناسید که بدون نیاز به کار روزمره بتواند زندگی خود و خانواده‌اش را با سطح آسایش مطلوب بگذراند؟ اگر می‌شناسید باید به او تبریک بگویید زیرا به استقلال مالی رسیده است.
منظور از استقلال مالی این است که شما به حدی از درآمدهای غیرفعال برسید که همه‌ی هزینه‌های شما را پوشش دهد. به‌طور مثال اگر هزینه یک خانواده‌ای با سطح آسایش مطلوب آن‌ها، در ماه ۵ میلیون تومان باشد و سرپرست این خانواده دارای درآمد ماهیانه ۵ میلیون تومان از محل اجاره مغازه تجاری خود باشد، این فرد به استقلال مالی رسیده است.
پیش‌نیاز رسیدن به استقلال مالی، ایجاد درآمدهای غیرفعال و لازمه رسیدن به موفقیت مالی، رسیدن به استقلال مالی است.
راه‌های ایجاد درآمدهای غیرفعال با توجه به شرایط فرد

افرادی که سرمایه اولیه برای ایجاد این نوع درآمد دارند: این افراد مشکل سرمایه ندارند. به‌عنوان‌مثال اگر برای ایجاد درآمد غیرفعال نیاز به یک میلیارد تومان پول دارند، این مبلغ پول برای آن‌ها فراهم است. این اشخاص با سرمایه خود یکی از ۲ روش زیر را انتخاب می‌کنند.

•    سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری یکی از انواع درآمدهای غیرفعال است. خرید سهام بورس، طلا و فلزات قیمتی، باز کردن یک حساب سپرده بلندمدت، خرید زمین و ملک و … سرمایه گذاری محسوب می‌شوند. طبیعتاً کسی که تصمیم به قدم برداشتن در این وادی دارد، باید سرمایه اولیه داشته باشد تا بتواند از آن پول سود کند.

•    ایجاد سیستم: روش دیگر برای افرادی که سرمایه اولیه دارند، ایجاد یک سیستم است. منظور از ایجاد یک سیستم، سیستمی متشکل از انسان‌ها، دستگاه‌ها و قوانین است. راه‌اندازی یک کارخانه تولیدی، تأسیس یک شرکت خدماتی و … سیستم محسوب می‌شوند و می‌توانند برای فرد درآمدهای غیرفعال ایجاد کنند.

.
افرادی که سرمایه اولیه ندارند: این افراد به دلیل نداشتن سرمایه اولیه نمی‌توانند به سمت روش‌های بالا بروند، لذا راه‌های زیر به آن‌ها پیشنهاد می‌شود:
•    مشارکت با سرمایه‌گذاران دیگر: فرض کنید شما در یک زمینه‌ تخصص یا ایده‌ای دارید و می‌توانید از آن، در مقیاس کلان پول زیادی کسب کنید اما به دلیل نداشتن سرمایه اولیه نمی‌توانید سیستمی ایجاد کنید تا شما را به نتیجه مورد نظر برساند. در این حالت بهترین کار این است که با فردی که دارای سرمایه اولیه است شریک شده و به‌صورت مشارکتی کار را پیش ببرید. همچنین ممکن است شما به خاطر مطالعات بالایی که در امر سرمایه‌گذاری در بورس یا … داشته‌اید به دانشی رسیده‌اید که می‌توانید از آن کسب درآمد کنید. بهتر است از این دانش استفاده کرده و به‌صورت مشارکتی با کسی که سرمایه اولیه دارد، شروع به سرمایه‌گذاری کنید و از سود حاصل از آن به صورت مشارکتی نفع ببرید.

•    جمع‌آوری تدریجی سرمایه: آیا تا به‌حال دقت کرده‌اید بعضی از پزشکان در کنار شغل اصلی خود به خریدوفروش یا ساخت‌وساز می‌پردازند؟ آن‌ها با استفاده از درآمدی که در شغل خود کسب کرده‌اند به‌طور تدریجی به جمع‌آوری سرمایه پرداخته‌اند تا جایی که بتوانند شروع به سرمایه‌گذاری کنند. به‌عبارت‌دیگر این روش بیان می‌کند از محل درآمد فعال خود، به‌طور ماهیانه مبلغی را جدا کرده و کم‌کم شروع به سرمایه‌گذاری کنیم. این پول به‌تدریج زیاد می‌شود و شما را به دسته اول (افرادی که سرمایه اولیه دارند) سوق می‌دهد.

•    پیدا کردن کارهایی که بدون سرمایه اولیه درآمد غیرفعال ایجاد می‌کنند: راه دیگر برای رسیدن به درآمدهای غیرفعال این است که شما کارهایی انجام دهید که درآمدهای غیرفعال ایجاد می‌کند و نیازی به سرمایه اولیه ندارد یا اینکه سرمایه اولیه خیلی کمی می‌طلبد. تألیف یا ترجمه کتاب یکی از این راه‌ها است. اگر در زمینه‌ای تخصص دارید می‌توانید در آن حوزه کتاب بنویسید یا کتاب‌های معروف جهانی راجع به آن را ترجمه کنید و به چاپ برسانید. همچنین شما می‌توانید کتاب خود را چاپ نکنید و به‌صورت یک فایل الکترونیکی در اینترنت یا در وب‌سایت خود قرار دهید تا هزینه‌های چاپ را نیز حذف کنید.

•     یک راه دیگر، فعالیت در سیستم‌های بازاریابی شبکه‌ای تحت نظر وزارت صنعت معدن تجارت است که بدون سرمایه اولیه و در بلندمدت شما را به درآمدهای غیرفعال می‌رساند. این روش نیز حدود ۳ سال است که در کشور ما به‌صورت کاملاً عملی و قانونی در حال پیاده‌سازی است و مزایای بسیار زیادی برای فرد و جامعه دارد. از زمانی که بازاریابی شبکه‌ای در کشور ما قانونی شد، دیگر کسی نمی‌تواند به خاطر بیکاری خود دیگران را مقصر بداند، چون این سیستم پذیرای همه‌ی افراد جامعه برای فعالیت است.

با توجه به توضیحات بالا یاد گرفتیم که چه روش‌هایی برای ایجاد درآمدهای غیرفعال وجود دارد و دیدیم که بدون سرمایه اولیه هم می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم؛ اما کدام روش برای من مناسب‌تر است؟

متناسب با شرایطی که فرد دارد، مسیر حرکت او انتخاب می‌شود. نمی‌توان برای همه یک نسخه پیچید یا اینکه گفت بهترین راه کدام است؛ اما دو مورد به‌صورت مشترک در همه‌ی مسیرها است.

مورد اول، نیاز به تلاش و همت خیلی زیاد می‌باشد. راه‌هایی که در بالا ذکر شد شاید در حرف ساده به نظر بیاید اما هیچ‌کدام در عمل ساده نیست و نیاز به تلاش زیاد دارد. البته این را باید متذکر شوم که همه‌ی آن‌ها راه‌های عملی هستند و قدم برداشتن در هرکدام با وجود تلاش و هوشیاری در مسیر، موفقیت را درنهایت برای شما به همراه دارد.

مورد دوم، تغییرپذیری و قابلیت انعطاف است. اگر تاکنون کارمند بوده‌اید و به درآمد کارمندی و ریسک کم عادت کرده‌اید باید تغییر کنید.

قدم گذاشتن در دنیای درآمدهای غیرفعال مثل قدم گذاشتن در یک جنگل است. جنگل دارای مناظر جذاب و لذت بالایی است اما خطرات خود را هم به همراه دارد. اگر یک نفر خواهان جذابیت‌های جنگل است باید خطرات و ریسک‌های آن را هم به جان بخرد و در آن قدم بگذارد.به قول بزرگی اگر می‌خواهید انسان بزرگی شوید باید از سیرک بیرون آمده و قدم در جنگل بگذارید.
از کجا شروع کنم؟
۱٫    بررسی کنید طبق شرایطی که دارید کدام دسته برای شما مناسب‌تر است؟ آیا سرمایه اولیه دارید یا خیر؟

۲٫    سپس در آن دسته، با تحقیق و بررسی، زمینه فعالیت خود را مشخص نمایید. 

به‌طور مثال یک نفر، سرمایه اولیه ندارد، اما دانش تخصصی درزمینه‌ی بورس پیدا کرده است. این شخص می‌تواند با اخذ مدارک سازمان بورس اوراق بهادار، مجوز سبد گردانی بگیرد و با پول دیگران در بورس سرمایه‌گذاری کند و در درآمدهای غیرفعال سرمایه‌گذار شریک شود. ممکن است فردی دیگر سرمایه اولیه نداشته باشد و در حوزه خاصی هم تخصص نداشته باشد، این فرد می‌تواند وارد شرکت‌هایی که در عرصه بازاریابی شبکه‌ای فعالیت می‌کنند شود و در کنار دیگر اعضای تیم، شروع به فعالیت کند.
۳٫    هر چه زودتر شروع کنید. در شروع کردن صبر نکنید اما در مسیر ثروتمند شدن صبر و تحمل پیشه کنید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.