شهردار شهر آباد برای شهروند محترم چه کسی باید باشد؟
یادداشتی ازدکتر ناصر علی زاده
در باب آبادی کلانشهر تبریز سخن بسیار ووقت اندک، ولی نکته ای که کاملا مشخص هست خصوصیت شخصی است که مدیریت این شهر را به عنوان شهردار در دست خواهد گرفت . لذا آبادی شهر، کسی را می طلبد که از مدیریت و تخصص بالایی برخوردار باشد تا انتظار آبادی شهر در مقابل شهروند محترم در شهر اولین ها را بتواند در کارنامه ی عملکرد خود رقم بزند . و واقعیت امر این هست که بنا بدلایلی تا حالا این مردم غیور این لذت را نچشیده اند البته نمی خواهم بی انصافی کرده باشم، بودند شهردارانی که نهایت تلاش خود را در آبادانی شهرمان بکار گرفتند ولی همیشه یک پای کار لنگ بوده هست واین لذت به تمام معنی نتوانسته است کام مردم شهر اولین ها را شیرین کند وشاید بتوان بواضح و شفاف گفت که شاید علت آن درگذشته به خود مردم و نوع رای و انتخابشان برمی گردد. در بررسی تمام دلایل این معضل، چاره ای جز رسیدن به اتاق سیاست گذاری شهر نخواهیم داشت و با نیم نگاهی بر عملکرد شوراهای ادوار گذشته ی این شهر، می توانیم برای گفته ی خود سند و برهانی ارایه کرده باشیم که بی شک مهر تایید را رقم خواهد زد، و اینک پس ازگذشت سالیانی ، شاهد ایجاد تغییراتی در فضای تبلیغ انتخاباتی شورای شهرمان شدیم و انتظاراتی که مردم از نامزدهای انتخاباتی داشتند، صراحتا موید این مسئله بود . علیرغم این اتفاقات می توان گفت که همچنان نتوانسته ایم به آن نکته ی ایده آل درفرهنگ تبلیغات انتخاباتی و نوع انتخاب دست پیدا کنیم و رسالت عظیمی بر دوش نخبگان شهر و اصحاب رسانه هنوز وجود دارد و بایستی در برنامه ریزی های آینده در دستور کار خود برای رسیدن به ظرفیت لازم و کافی را داشته باشند . خدا را شاکریم که باب امیدواری و نکات روشنی از آن بر روی مردم گشایش پیدا نمود و توانست سیگنالهایی را درانتخابات ۲۹ اردیبهشت برگوش سیاستمداران و سران نظام برساند وآن عزم واراده ی عمومی و ملی بود که شاید تا حالا آن ظرفیت لازم ایجاد نشده بود تا پیام رسان خواسته و اراده ی خود باشند، لذا نمی خواهم با این قلم ناقص خود در مقوله ی انتخابات دواردهمین دوره ریاست جمهوری در این مجال کوتاه و محدود وارد شوم که پردازش به این امر مهم فضایی دیگر می طلبد که خود قصه مجمل دارد و هزاران تفسیر. اما در بحث انتخابات شورای شهر،لیستی از اشخاص با کم ترین هزینه های تبلیغاتی ودر زمان محدود و کوتاهی به مردم معرفی شد و مردم فهیم با درایت خود و اینکه« نه» برجسته ای به سیاست و عملکرد گذشتگان گفتند و پیام خود را مبنی برایجاد تغییر به گوش بزرگان رساندند و اینک در آستانه ورود به این تغییرات هستیم که باید توسط وکلای منتخب این مردم پاسخ داده شود وگام اول که اصلی ترین وظیفه ی این اتاق سیاست گذاری است باید در رایزنی و مشاوره نهایت دقت و تامل را نموده و از تصمیم گیری های عجولانه و ناپخته و یا سفارشات حزبی و گروهی خودداری کرده وازهمین جایگاه رسانه باید به حضور نمایندگان منتخب مردم شریف ، عارض شوم که الان در جایگاه تصمیم سازی ودر نهایت انتخابی سرنوشت ساز قرارگرفته ایدو نقطه ی شروع ثبت کارنامه عملکرد چهار ساله ی شما از همین تصمیم سرنوشت ساز رقم خواهد خورد. همین ایستگاه ، محل انتخاب شماست که بر شما فرکانس ها و امواج مثبت و یا منفی ایجاد خواهد کرد، لذا باید با درایت کامل و بهره گیری از نخبگان وکارشناسان وبا تاسی از خواست و اراده ی مردمی ،انتخاب شما از نوع انتخاب مردم و منطبق بر همین سیگنال های ارسالی قرار گیرد. اگر خدای ناکرده دست پول ها ی کثیف و رانت خواری که همان نقطه ی انحصارگرایی است بخواهد با بدست گرفتن وسیله ی قدرت برای ایجاد اقتداروحفظ چارچوپ انحصارگرایی حاکم برشما نفوذ کرده و درانتخابی تاریخی و سرنوشت ساز این شهرکهن بر سر دو راهی و یا انتخابی غلط و اشتباهقرار دهد، مطمئن باشید بازنده این آزمون بزرگ ، شما خواهید بود و بی شک بعد از چهار سال ضربدر صفرخواهید شد و دوباره نقطه سر خط.
پس بیایید با لبیک گویی به این خیزش عظیم و احساس حماسی و تاریخی مردم همیشه درصحنه ی جهانشهر تبریز با درکی درست از این پیام ارسالی، کسی را برای سپردن این شهر کهن و تاریخی انتخاب کنید که نقطه شروع تغییر و ایجاد تحولات بنیادین دراین کلانشهر و حرکت بسوی توسعه ی پایدار شهری را درآستانه ورود به تبریز ۲۰۱۸ شاهد باشیم وبا این گام اساسی لذت وافتخار زندگی وحیات را درشهر اولین ها برای مردم قهرمان و شهید پرورش بچشانید. رمز موفقیت شورای پنجم در ایجاد تغییرات اساسی در مدیریت شهر می باشد. بیایید از تکراری بودن چهره های آزموده شده ی سوخته ، جلوگیری کرده ومردانی ازجنس مردم شریف راکه اولا شناخت درستی ازتبریز کهن و مردم غیورش داشته اند و دربین این مردم همیشه دارای محبوبیت بوده وهستند و همیشه با مردم بودن را یکی از ارکان لاینفک زندگی خود می دانند وانشاء الله خواهند
دانست، برگزینید و با علم و آگاهی به تخصص و تعهدشان، مهم تراز همه،پاک دستی و صداقتشان که شعار موفقیت اکثریت شما نمایندگان منتخب مردم درایام انتخاباتی برای تشکیل شورایی پاک بود و از معیارهای مهم این انتخاب توسط مردم قرارداده شد ، بتوان شهرداری مردمی، متخصص، متعهد وپاک برای شهری آباد درشان شهروند محترم را برای یکی از کلانشهر های مهم کشورکه بیشک نقش حیاتی و سرنوشت ساز را در کشور و منطقه دارد، درک و احساس نمود.
رویداد تبریز ۲۰۱۸ فرصت مغتنمی است که می تواند هم برکات فرهنگی داشته باشد هم منافع اقتصادی، هم می تواند پیام صلح و دوستی را از ایران به جهان اسلام مخابره کند هم اشتغال و تولید را در تبریز و آزربایجان رونق بدهد.
برای برگزاری این رویداد مبارک همه ما مسئولیم هم مقامات و بزرگان شهر و هم مردم عادی.
به عنوان یک شهروند عادی که شهرم و مردمانش را دوست دارم پیشنهادات ذیل را تقدیم می دارم:
۱- در مدت ۴ ، ۵ ماه که تا شروع سال ۲۰۱۸ مانده است شهرداری محترم طی یک فراخوان از مردم درخواست کند تا پیشنهادات و ایده های خلاقانه خود را تا دو هفته ارسال نمایند سپس بررسی نموده و برای اجرا اولویت بندی نمایند. یقینا” تجربیات و مشاهدات مردم از دیگر کشورها کمک زیادی خواهد نمود.
۲- برنامه های مناسب برای آگاه سازی، آموزش و آماده سازی مردم برای استقبال از این رویداد در تلویزیون و رادیو تبریز بطور مستمر و هر روزه تهیه و پخش شود.
۳- با توجه به اینکه مسلملنلن اهل سنت نیز از کشورهای اسلامی به تبریز خواهند آمد لازم است مردم ما با عقاید مذهبی آنان با احترام برخورد نمایند. نقش امام جمعه محترم، سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیت معظم در آگاه سازی مردم در مساجد بخصوص مساجد منطقه بازار بسیار مهم و تاثیرگذار است نتیجه آن خواهد شد که اخوت اسلامی بر اساس فرامین الهی در بین کشورهای اسلامی تقویت خواهد شد و پروژه ایران هراسی استکبار بی ثمر خواهد ماند.
۴- شهر سردرود که مرکز بافت تابلو فرش است و کندوان جزو محل های مورد علاقه توریست ها هستند ولی جاده دسترسی به آنها دائما” شلوغ و پرترافیک و مملو از ماشین های بزرگ است. اگر بتوان با بودجه اورژانسی دولت و همت جهادی مسئولین ، جاده تبریز سهند را تکمیل و بهره برداری نمود پیشرفت بزرگی محسوب می شود.
۵- بازار قدیمی تبریز اثر تاریخی و دیدنی است اما حجره ها و تیمچه هایی که اجناس ساخت چین و معمولی را عرضه می کنند جذابیتی برای یک توریست ندارد به جز بازار مظفریه. لازم است بازار صنایع دستی سریعا” ساماندهی و مرتب شود . کالاهایی برای یک توریست جذابیت دارد که رنگ و بوی سنتهای منطقه را بدهد .
۶- برخی کارهای سنتی مخصوص ایران و آزربایجان است و در کشورهای دیگر یافت نمی شود مانند پخت سنگک یا کارگاه های تولید روسری کلاغایی در اسکو. اینگونه موارد هم شناسایی شده و در برنامه ها گنجانده شود.
۷- جاذبه های توریستی دیگر شهرهای آزربایجان مانند آبگرم بستان آباد، آبش احمد، و سرعین نیز در برنامه گردشگران گنجانده شود .
۸- از تولیدکنندگان سایر شهرهای آزربایجان هم دعوت شود تا شعبه تولید یا فروش سوغات خود را در تبریز ایجاد نمایند مانند شیرینی جات و نقل و حلوای اورمیه یا باسلوق مراغه. اگر بتوان کارهای تولید سوغات و شیرینی را در معرض دید مشتریان انجام داد این نیز می تواند جزو جاذبه های توریستی قلمداد شود.
۹- با توجه به اینکه توریست ها قبل از آمدن، هتل را رزرو می کنند لازم است بانک اطلاعاتی همه هتل ها و مسافرخانه ها حتی در شهرهای اطراف مانند کندوان و سرعین ایجاد شده و در یک سایت اینترنتی واحد عرضه شود.
۱۰- جاذبه های دیدنی هر شهر و کشور به شکل مثلا” جاسویچ یا تابلوی کوچک به عنوان یادبود فرهنگی عرضه می شود. مثلا” در شهر آمستردام هلند مردم اکثرا” از دوچرخه استفاده میکنند فروشگاههای زیادی جاکلید و تابلو به شکل دوچرخه می فروشند یا برج ایفل که سمبل پاریس است نیز به همین ترتیب است. لازم است برای تولید و عرضه یادبود شهرهای تبریز و کندوان و سرعین و ……. با تولید کنندگان مربوطه هماهنگی و اطلاع رسانی شود.
۱۱- در شهرهای دیگر مانند اصفهان و قم محل های زیادی برای عرضه سوغات آن شهرها وجود دارد حتی در خروجی آن شهرها. لازم است کلمات ” سوغات آزربایجان و تبریز” – “شیرینی قرابیه،نوقا و ریس” و از این قبیل در تابلوی فروشگاههای مربوطه نوشته شود در مبادی ورودی و خروجی شهر هم فروشگاههای دایمی یا موقت برای این کار احداث شود.
۱۲- تنوع غذایی برای یک توریست مهم است رستوران ها برای عرضه غذاهای مخصوص آزربایجان مانند کوفته، بناب کبابی، کله پاچه و جزبز و انواع آش های محلی توجیه شوند و دوره های بازآموزی بهداشتی برگزار شود.
۱۳- رستوران های زیادی برای عرضه ناهار و شام وجود دارد اما محل عرضه صبحانه کم است برای این مورد هم فکری بشود مثلا” غذاخوری سیار در قالب کانکس های تمیز و مدرن در مرکز شهر.
۱۴- سرویس های بهداشتی مساجد مرکز شهر بطوری بازسازی و ساماندهی شوند که مستقل از درب ورودی مساجد باشند و بتوانند از اول صبح تا آخر شب ارائه خدمت نمایند. برای برادران اهل سنت هم محل پاشویی برای وضو تعبیه گردد. در مناطقی که کمبود سرویس های بهداشتی وجود دارد سرویسهای سیار تعبیه شود.
۱۵- آلاچیق های عشایر برای عرضه محصولات سنتی آنها و پذیرایی از مسافران در تبریز دایر شود .
همه این ها بخش کوچکی از کارهایی است که می توان انجام داد و یقینا” با همفکری و مساعدت مردم و همت مسئولین و استفاده عاقلانه و هوشمندانه از این فرصت ناب ،می توان تبریز و آزربایجان را به برند گردشگری منطقه تبدیل نمود تا پایه و زیربنایی باشد برای صنعت توریسم برای امروز و فرداهای این سرزمین. سال ۲۰۱۸ فقط یک بار است و دیگر تکرا ر نخواهد شد اما می توان تبریز ۲۰۱۸ را هر ساله با طنین بلندتری تکرار کرد بطوری که هر توریستی که از اینجا برمی گردد سال بعد با چند نفر دوباره بازآید.
با تشکر
محمد ر.ک از تبریز