انضباط فردی چقدر در موفقیت نقش دارد؟

انضباط فردی چقدر در موفقیت نقش دارد؟

به زندگی تان نگاه کنید، دلیل شما برای اینکه، به اندازه ای که می خواهید، موفق، شاد، سالم یا ثروتمند نیستید چیست؟ جدا از تمامی بهانه ها، احتمالا تنها یک دلیل وجود دارد: کمبود انضباط شخصی.

اگر بخواهید با خود صادق باشید موفقیت در زندگی برای شما چه معنایی دارد؟ فرصت ها وجود دارند و رازی در میان نیست. همه می دانند برای اینکه در شغل خود بهتر شوند چه کارهایی را باید انجام دهند اما چند نفر این کار را می کنند؟ همه می دانند از چه غذاهایی باید اجتناب کنند و چه غذاهایی را باید بخورند اما اکثریت مردم این کار را نمی کنند.

هیچ کدام از اطلاعات و دانش ها به درد شما نخواهد خورد اگر، به انضباط شخصی دست نیابید. آلبرت هوبارد انضباط شخصی را اینگونه تعریف می کند: “توانایی انجام کاری که باید انجام دهید، در زمانی که باید انجام شود حال آن را دوست داشته باشید یا نداشته باشید“.

این مهارتی است که در راس همه موفقیت ها به آن نیاز دارید. موفقیت از فعالیت هایی به دست می آید که به شکل “پیوسته و اصولی” انجام شوند و تنها انضباط شخصی به شما کمک می کند که به این شیوه کار کنید.

اما چگونه می توانیم انضباط فردی را به بهترین شکل ممکن در خودمان ایجاد کنیم. عجله نکنید و با آرامش برای رسیدن به این عادت موثر برنامه داشته باشید. همیشه گفته می شود بهترین روشِ کنار گذاشتن یک عادت منفی، جایگزینی آن با یک عادت مثبت است. پس نیازی نیست که با عادات منفی بجنگید بلکه باید آنها را به مرور با یک عادت مثبت جایگزین کنید.

۱٫ تنها به شما بستگی دارد

مهم نیست که اهدافتان در زندگی چیست یک قانون بزرگ وجود دارد که برای رسیدن به موفقیت باید آن را دنبال کنید: هیچ کسی از نردبان موفقیت بخاطر شما بالا نمی رود. هیچ کس مسئول سلامتی، ثروت، شادی شما نیست. در نهایت شما هستید که شغل، شریک زندگی و هر چیز دیگری را انتخاب می کنید. تنها شما هستید که انتخاب می کنید زمانتان را صرف چه چیزی کنید و بوسیله آن زندگی تان را بسازید یا نابود سازید. اگر زندگی بهتری می خواهید باید تصمیمات بهتری بگیرید.

شما می توانید دیگران را سرزنش کنید و آنها را مقصر بدانید اما این چه چیزی را تغییر می دهد؟ مسئولیت هر آنچه در زندگی تان است را به عهده بگیرید. حتی اگر چیزی در کنترل مستقیم شما نیست اما می توانید واکنشی که به آن دارید را انتخاب کنید.

 ۲٫ بزرگترین دشمن موفقیت

 بر طبق صحبت های یکی از بزرگترین سخنرانان موفقیت برایان تریسی، بزرگترین دشمن موفقیت در پیش گرفتن “راه کمترین مقاومت” است.

اگر شما چیزی را انتخاب کنید که راحت و سرگرم کننده است، نه آنچه ضرورری است، به موفقیت نمی رسید زیرا هر پیروزی به از خود گذشتگی بسیاری نیاز دارد. هرزمان که شما تصمیمی قاطعانه برای انجام کاری نگیرید نه تنها فرصت ها را از دست می دهید بلکه اعتماد به نفستان را هم از دست خواهید داد و در تصورتان شخصی تنبل و ناکارامد به نظر می آیید.

برای دستیابی به اهداف تنها سه چیز لازم است:

  • یک تصویر واضح از آنچه می خواهید

  • طرح و برنامه ریزی

  • تلاش پیوسته و همیشگی

در حالی که دو بخش اول، بخش های آسان تر این معادله هستند اما افرادی زیادی با بخش آخر مشکل دارند! چیزی نیست که با کار و تلاش نتوانید به آن دست یابید پس باید بین راحت و آسان و ضروری و حیاتی یکی را انتخاب کنید.

 ۳٫ تفکر طولانی مدت

 گفته معروف آبراهام لینکلن را حتما شنیده اید: بهترین راه برای پیش بینی آینده خلق آن است. اگر می خواهید بدانید که ۱۰ سال دیگر در کجا هستید به شرایط اکنون خود نگاه کنید.

چه کارهایی برای رسیدن به موفقیت می کنید؟

چه تعداد کتاب برای رسیدن به یک مهارت می خوانید و چه چیزهایی یاد گرفته اید؟

با چه افرادی رفت و آمد می کنید؟

هر روز را چگونه می گذرانید؟

بیشتر افراد در رویای خود امیدوار هستند که اتفاقی معجزه آسا در آینده زندگی آنها را متحول کند!! زندگی شما تنها به همان اندازه ای که تغییرش دهید تغییر می کند. هیچ چیز تغییر نمی کند اگر زندگی روزانه تان را تغییر ندهید. خیال پردازی کافی نیست؟  همان طور که ارسطو ۲۰۰۰ سال پیش گفته است:

ما همانی هستیم که همیشه انجام می دهیم. بالندگی یک عمل نیست یک عادت است.

یک روش برای خلق آینده خودتان این است که از خود سوال کنید:

اگر من اکنون به خواسته هایم رسیده بودم، چه عادت های روزانه ای داشتم؟

چه کتاب هایی می خواندم؟

چند ساعت کار می کردم؟ به شکلی عمل کنید که گویا از قبل موفق شده اید.

 ۴٫ مشکلات بخشی از موفقیت هستند

 در زندگی هیچ چیز باارزشی راحت به دست نمی آید. شما باید بهای موفقیت را با تلاش و زمان بدهید. هر مانع نشان می دهد که شما چقدر مشتاق رسیدن به خواسته خود هستید. از بزرگترین تراژدی های زندگی این است که بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند چقدر به موفقیت نزدیک شده اند، تسلیم می شوند.

اگر تنها یک چیز از این نوشته یاد گرفتید اجازه دهید که این نکته باشد: هر زمان که به مشکلات و سختی ها برخوردید، ادامه دهید و باز هم ادامه دهید. موفقیت همیشه سختی هایی داشته است و این چیزی است که آن را ویژه و شما را از دیگران متمایز می کند.

اگر می خواهید در زندگی بزرگ شوید باید با بزرگ ترین چالش ها روبرو شوید. مهم نیست چقدر زمان می برد یا چقدر مشکل است، همیشه به خود یادآور شوید که ” تا زمانی که پیروز نشده ام کار تمام نشده”

 ۵٫ هر روز اهدافتان را بنویسید

 برای اینکه انضباط فردی را به حداکثر برسانید لازم است که تصویر درستی در ذهن خود داشته باشید. با یادآوری اینکه “چرا” آن کار را انجام می دهید دیگر بدون انگیزه و برای هیچ چیز تلاش نمی کنید بلکه شما هدفی دارید که ارزش هر تلاشی را دارد.

این سوال که “برای چه چیزی زندگی و تلاش می کنید” هر “چطوری” را آسان می سازد. این قضیه کاملا درست است اگر شما چیزی را بخواهید و برای آن دلایل کافی داشته باشید آن را به هر شکلی انجام می دهید. مشکل ما این است که فراموش می کنیم در ابتدا برای چه شروع کرده ایم و چه چیزی به ما انگیزه حرکت داده بود. هر صبح بعد از بیدار شدن مهم ترین اهداف زندگی تان را بنویسید. این کار نه تنها باعث هیجان و انگیزه دوباره در شما می شود بلکه روشن می کند که هر روز چه کارهایی را باید انجام دهید.

۶٫ از همان ابتدا قاطعانه به خود قول بدهید که هیچگاه تسلیم نمی شوید

 در مسیر موفقیت در برابر ناملایمات محکم و استوار بمانید و اهدافتان را به واقعیت تبدیل کنید. قاطعانه تصمیم بگیرید کدام مسیر را برای ادامه راه انتخاب می کنید. مطمئن باشید اگر این راهنما را شیوه زندگی خود کنید به هر آنچه در ذهن می خواهید می رسید. شاید نه به سرعت اما قطعا می رسید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.