رسالت بازاریابی شبکه ای در ایران چیست؟

رسالت بازاریابی شبکه ای در ایران چیست؟

زمانیکه شرکتی هونگ هونگی در اواخر دهه هفتاد وارد ایران شد و بازاریابی شبکه ای را به ایرانیان معرفی نمود، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی مملکت داد سخن سر دادند که ارز از کشور خارج می شود و چنین و چنان، که البته درست بود، اما…
اکنون بیش از ۸ سال است که بازاریابی شبکه ای وجهه ای قانونی پیدا کرده و کمیته ای در بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت وظیفه نظارت بر این شرکتها را عهده دار است.

شرکتهایی که از این نهاد مجوز دریافت کرده اند بسیار به هم شبیهند. این شباهت از دو جهت یکی محصول و دیگری پلن یا طرح درآمدزایی قابل توصیف است.

محصولات همه آنها اغلب به اصطلاح مصرفی است! بعنوان مثال تقریبا همه شان چای و دمنوش دارند، یا لوازم آرایشی و بهداشتی در سبد کالایی اکثر آنها موجود است.
محصول مصرفی در یک شرکت بازاریابی شبکه ای اولا باید برند و شناخته شده باشد، ثانیا باید آنقدر تنوع داشته باشد که مشتری به معنای واقعی بتواند احتیاجات واقعی اش را متناسب با سلیقه و ذائقه خود یا اطرافیان خود انتخاب کند.

اگر بخواهیم صنعت بازاریابی شبکه ای را حقیقتا رونق دهیم و توجه مردم را دوباره به این صنعت جلب کنیم و با حجم کارآفرینی و تولید ثروتی که صورت می گیرد به اقتصاد کشور کمک کنیم، شاید اقدامات زیر بتونه زسالت اصلی صنعت نتورک در ایران را به جایگاه اصلی خود ارتقا بده البته ناگفته نماند فعالیت چشمگیر شرکتهای  تولید کننده و برندیک با ایجاد ساختارهای جدید و با تبعیت از استاداردهای جهاتی تا حدودی توانسته هست این امر مهم رو در رسالت اصلی این صنعت به واقعیت نزدیک کند :

۱٫ کالا صد در صد ایرانی باشد. هم مواد اولیه و هم خود کالا تولید داخل باشد.
۲٫ کالا قابلیت صدور را به خارج از کشور داشته باشد.
۳٫ پلنهای دشوار و دیربازده و بعضا ناشدنی را رها کنیم و به پلنهای ساده و روان اوائل دهه ۸۰ که امتحان خود را پس داده اند برگردیم. نتورکرهای قدیمی و باسابقه آن پلنها را خوب می شناسند و بر چم و خم آنها مسلطند. بسیاری از ما کاملا بخاطر داریم که عده ای در آن شرکتها به درآمدهای بسیار بالایی رسیدند و اگر از فعالیت آنها جلوگیری نمی شد، درآمدها ادامه داشت.
۴-فرهنگ ارزش آفرینی و فرصت آفرینی این صنعت قابل طرح در محافل علمی توسط منتورها و لیدرهای این صنعت فراهم گردد.
امید که به همت دولتمردان و قانونگذاران و صنعتگران کشور این مهم محقق گردد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.