رویکرد های نوین مدیریت استراتژیک: مدل دلتا 

رویکرد های نوین مدیریت استراتژیک: مدل دلتا 

مدل دلتا یک رویکرد استراتژیک جدید است‌که برخلاف رویکرد مدیریت استراتژیک کلاسیک، بجای محصول، مشتری را در محور سیستم مدیریت قرار می دهد.
رویکردهای مدیریت استراتژی کلاسیک که بر اصول پنجگانه رقابت پورتر بنا شده اند، بیشتر بر محصول‌گرایی تاکید می‌نمایند. شرکت‌هایی که بر اساس این چارچوب‌ها حرکت می‌نمایند در یک مبارزه رقابتی، رقیب را در مقابل رقیب قرار داده و نتیجه را کسی مشخص می‌نماید که بهترین محصول را ارائه نماید. در نتیجه بیشتر شرکت‌هایی که براساس محصول‌‌گرایی تفکر می‌نمایند، در نهایت تحلیل خواهند رفت.
مدل دلتا توسط آرنولد هاگس و دین وایلد (Dean Wilde and Arnoldo Hax) در پاسخ به تغییرات محیط کسب و کار و بخصوص ظهور ابزارهای ارتباطی جدید توسعه داده شد. ظهور اینترنت توان بالقوه ای در ایجاد ارتباط بوجود آورد و تکنولوژی های شگفت انگیزی را در تجارت الکترونیک و بازرگانی الکترونیک به وجود آوده است.

✅هدف استراتژیک و بنیادین مدل دلتا، برقراری پیوند عمیق با مشتری است، برای رسیدن به این هدف، مدل دلتا سه گزینه متفاوت در اختیار شما قرار می دهد، تا بتوانید به هر مشتری مطابق میل او پاسخ دهید.
?استراتژی بهترین محصول: مشتری به خاطر ویژگیهای محصول شما به سراغتان می آید؛ خصوصیاتی چون: پایین تر بودن قیمت پیشنهادی شمایا کارکرد خاص محصولتان یا برند و یا ظاهر محصول، که موجب تمایز عرضه شما از محصولات رقیب می شود.

?استراتژی راه حل مشتریان: مشتری به این دلیل جذب می شود که شما چیزهایی فراتر از خود محصول به او پیشنهاد می کنید. این امر به طور غیر مستقیم منجر به انتقال دانش و خدماتی می گردد که نیازهای مشتری را پاسخ می گوید.
?استراتژی پایبند سازی مشتریان به سیستم: شما به چنان تسلطی در فضای بازار دست می یابید که مشتری گزینه بهتری غیر از شما ندارد.

گفتنی است استراتژی های ذکر شده با استراتژی های عمومی پورتر همگرا می باشند، همانگونه که ذکر شد تفاوت اصلی مدل دلتا در محور قرار دادن مشتریان به جای رقبا و توجه ویژه به نقش تکنولوژی های ارتباطی نوین می باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

سوال امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.